петак, 28. октобар 2016.

EMOCIJA JE VAŽNA ZA DOBAR FILM

Tokom prvog dana ovogodišnjeg "Filmskog fronta" razgovarali smo sa Markom Grba, članom žirija selekcije "Show your skills"  koja obuhvata filmove iz Srbije i regiona.

Žiri ste u selekciji koja obuhvata filmove iz Srbije i regiona. Šta mislite o ovogodišnjoj selekciji?

Zanimljivo je to što ovaj festival ne pravi razliku između igrane, dokumentarne ili eksperimentalne forme. To su više administrativne podele, a film je samo jedan, kao što je rekao rumunski režiser Cristi Puiu. Mislim da ima baš kvalitetnih filmova.


Koji su Vaši kriterijumi prilikom ocenjivanja, šta tražite u filmu?

Ono što me najviše zanima i što najviše tražim u filmu je emocija koja dolazi pre informacije. Mislim da je bitno da emocija bude jača od informacije, da narativ nije uvek glavno sredstvo kojim se stvara. Najbitniji su mi emocija i atmosfera.


Vaši filmovi prikazivani su na raznim domaćim i stranim festivalima. Kolika je važnost festivala za filmske autore?

Mislim da je od presudnog značaja. Ja sam imao sreće jer je film koji sam snimio na drugoj godini studija bio veoma uspešan. Studije filma su zapravo idealna prilika za proboj u festivalski svet, bitno je napraviti prvi korak još tada.


Vaš film, Abdul&Hamza“ bavi se dvojicom izbeglica koji se kriju u napuštenoj kući blizu granice Srbije i Rumunije. Kako je bilo snimati takav film, iz ugla ličnih priča?

Bilo je dosta teško. Pre svega je teško naći ljude koji bi želeli da učestvuju u tome, a da im ne oduzima mnogo vremena, jer oni najčešće samo prolaze kroz Srbiju i zadržavaju se svega 2-3 dana. Išli smo na drugu lokaciju, nismo snimali u pravom kampu već u planinama u blizini Vršca i nije bilo jednostavno pronaći ljude koji bi na to pristali. Sa Abdulom i Hamzom sam prošao kroz scenario i prepisali smo neke scene. Na taj način sam saznao dosta o njihovom putu. Sve što se događa u filmu je istina, ali je izmešteno na potpuno drugo mesto. Ta tema je uvek nezgodna, želeo sam da im priđem sa dostojanstvom, da uzdignem njih i njihov problem, da se kroz njih vidi problem celog društva. Hteo sam da ih prikažem u svakodnevnim aktivnostima, bez pravljenja velike narativne strukture oko toga, da u sitnim detaljima vidimo njihov život.


Kako je bilo pronaći ljude i raditi sa njima na igrano-dokumentarnom filmu, gde oni glume sami sebe?

Imali smo kastinge u azilantskim centrima po Srbiji i nije lako. Dva puta sam pronašao ekipu da bi mi sutra javili da moraju da idu. Tražio sam suprotne likove i zato mislim da su Abdul i Hamza na kraju dobri. Jedan je jako tradicionalan i porodičan, a drugi je više zezator. Iz tog sukoba nastao je krajnji produkt.


Da li je, i koliko, važna aktuelnost teme filma za učešće na festivalima?

Postoji taj manirizam, ali nije presudno, ima svega i svačega na festivalima. Nakon što završim film, najčešće već u napred znam gde bi mogao da se plasira. Ne idem po svaku cenu na neka mesta koja mi se ne dopadaju. Ali, u suštini, mislim da i dalje ima prostora za svakoga. Neke teme povuku i ljudi masovno počnu da prave filmove o sličnim temama, ali uvek ima mesta i za drugačije.


Koji Vam je omiljeni deo procesa tokom snimanja filma?

Uvek imam scenario, ali na samom snimanju puno improvizujem. U suštini mi je bitno da osnovna ideja iz scenarija ispliva, ali ne nužno na način kako je prvobitno zamišljeno. Volim kada se na setu dogodi nešto nepredviđeno, a da zapravo ispadne dobro. Volim magiju tih trenutaka, to mi je najlepša stvar na snimanju.


Koji film ste pogledali najviše puta u životu?

Verovatno “Ko to tamo peva”. Sigurno. Ako računam ceo život, od detinjstva, kao mali sam gledao “Ko to tamo peva” po 5 puta nedeljno. Mislim da i dalje u glavi imam pola filma. Ne mogu da ga analiziram kao odrasla osoba uopšte, posmatram ga iz potpuno drugog ugla. Baš sam bio fasciniran.


Da li trenutno radite na nekom novom projektu?

Trenutno radim na dva kratka filma. Jedan sam snimao u aprilu u Kini, to je opet igrano-dokumentarni film o jednoj opservatoriji koja se nalazi na planini blizu Tibeta. Tu živi nacionalna manjina koja je jako zanimljiva, kao i lokalne legende tog područja. U post produkciji je i uskoro će biti završen. Drugi sam snimao u Bukureštu, to je kolaž mojih putovanja. Planiram da u njega ubacim svoju arhivu sa putovanja po Maleziji, Španiji, to je eksperimentalni film i tek treba da se radi na njemu.


Moto ovogodišnjeg Filmskog fronta je Pređi na sledeći level“. Šta treba da uradite da biste prešli na sledeći level?

U filmu, u životu, ili? Sledeći level... Čini mi se da na studijama, to jest na prvoj godini, nisam mnogo znao o filmu. To mogu da kažem iz ove vizure. Znao sam istoriju filma, ali nisam znao mnogo o modernom filmu, digitalnoj eri, a to je jako bitno. Prvi korak dolazi sa probojem, prikazivanjem svog filma, ali ne u porodičnim krugovima, nego negde gde neko sa strane može to da vidi. Mislim da je to prelazak na sledeći nivo. A dalje... Zanima me mnogo stvari i stalno se preispitujem da li pravac kojim trenutno idem ima smisla ili ne. Film je kao živi organizam, treba pažljivo raditi.


Na kom levelu je Filmski front?

Mislim da festival ispunjava sve kriterijume kvalitetnog festivala kratkog filma. Tako da je svaki naredni level samo bonus level, za prave gejmere.

Нема коментара:

Постави коментар